zaterdag 15 oktober 2011

De beste prentenboeken komen niet uit Nederland

Gisteren gaf ik in de Volkskrant vijf sterren aan Rapido van Joëlle Jolivet en Jan-Luc Fromental, Boem van Leo Timmers en aan De miniheksen van Loes Riphagen en Bette Westera. En ik merk op dat ik het terecht vind dat de Penseeljury dit jaar geen Nederlander nomineerde voor Goud. Dat wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben dat er geen enkele Nederlander Zilver won, want daar waren zeker goede kandidaten voor. Maar ik vind voor de overzichtelijkheid van drie genomineerden veel te zeggen. Het is in elk geval heel wat beter dan die volstrekt ongeloofwaardige voor-elk-wat-wils-tombola van de Griffeljury. En die malle situatie dat bijna elk jaar uit tien Zilveren Griffels de twee of drie enige, want Nederlandse, kandidaten voor Goud al weer aan te wijzen zijn. Het moet maar eens over zijn met dat onderscheid. Elk in Nederland uitgegeven boek van het afgelopen jaar zou een eerlijke kans moeten hebben op Goud.