dinsdag 7 december 2010

De Gelukkige Lezer zoekt gelukkige leraren

De sessie van De Papieren Man (Dirk Leyman) en Pjotr van Lenteren (De Gelukkige Lezer) bij de Bulkboek Passionate Dag van het Literatuuronderwijs vonden we zelf zeer geslaagd. Wat kan bloggen bijdragen aan het literatuuronderwijs? Ik vind dat bloggen niet meer is dan een nieuw medium voor een oud verhaal. Als je niet gelooft in lezen, dan heeft geen enkel medium zin. Jongeren gaan echt niet lezen omdat je erover blogt. Of twittert. Of pingt. Maar we kwamen wel op een idee: een enigszins digitaal onderlegde docent zou elke literatuurles kunnen beginnen met een mooie iGoogle of Netvibes-pagina op zijn Digibord en nieuws en actuele discussies over literatuur kunnen laten zien en bespreken. Uiteraard met goede cijfers, pluimen en plusjes voor leerlingen die er RSS-feeds, blogs en sites aan toe weten te voegen. Dan is internet een ondersteuning van je onderwijs. Maar de basis blijft: er moeten goede boeken zijn. Een deelnemer aan de sessie bracht mij een link naar dit artikel van Jeroen Clemens, leraar Nederlands in Almere die zijn leerlingen laat bloggen over de literatuur die ze lezen. Met die Jeroen Clemens wil De Gelukkige Lezer wel eens in contact komen.