dinsdag 9 februari 2010

Plasterk wil meer lezende baby's

Lezende baby's? Zelfs insiders die alles weten van het door minister Ronald Plasterk van OCW gesubsidieerde Kunst van Lezen, konden daar nog wel een beetje om grinniken. Ik was vorige week dinsdag gastheer en voorzitter van het tussentijdse symposium over de vorderingen in dit leesbevorderingsproject. Hoewel ik me regelmatig kritisch uitlaat over leesbevordering, vind ik dit een voorbeeld van hoe het wél moet. Vooral omdat het zwaartepunt hier ligt bij het bevorderen van de samenwerking tussen bibliotheken en scholen. En daarmee breng je kinderen weer in contact met de dames die weten wat goed voor ze is: de bibliothecaresses. Plasterk hoopt hiermee leesplezier te bevorderen en taalachterstanden te bestrijden. Wat hem betreft vanaf de geboorte. En ja, de boekjes van de bibliotheken die aan subproject Boekstart meedoen moeten inderdaad regelmatig in de wasmachine. Een klus waar volgens projectleider Evelyne Hurkmans van de bibliotheek Rotterdam door de bibliothecaresses om gevochten wordt.

Het plaatje heb ik trouwens gepikt van de flickr-account van Gertie Jaquet. Ik wil hier graag een tatoeage van!